dinsdag 7 april 2020

Blijf in uw kot ! deel 3

Hier ben ik  weer met een paar tips om het quiltje verder af te werken.


Zondag ben ik een samen met Ron en fietstochtje gaan doen.  Het valt op dat er zoveel mensen een beertje voor het raam gezet hebben. De kinderen die in de straten wandelen hebben zeker iets om naar uit te kijken.
Witte lakens als steun voor iedereen die hulpverleend aan zieken, niet alleen aan de corona patienten.
Vandaar dat er in mijn quiltje ook een witte doek over het balkon hangt.

1. Raam appliqueren


 2. Aan de achterkant stof wegknippen.
Omtrent het wegknippen zijn er pro en contra's, Ik  ben  absoluut voor, het maakt je quilt lichter. En als je gaat quilten dan zijn er minder lagen stof waar je   doorheen moet.
 3. Teken een balkon met een frixion stift en dan met 2 draadjes zwarte DMC met de stiksteek
     over je lijn borduren.
 4. Het handdoekje is een stukje stof van 4,5 en 4 cm hoog.
     Leg er enkele plooitjes in en speld je laken net boven het balkon.
     Daar naai ik met kleine steekjes het handdoekje (of stuk laken  , hoe je het wilt noemen...?) vast.
 5. Vouw de handdoek over het balkon. prachtig toch?  Ik ben er blij mee.
Dan het beertje, die kleine prutsjes heb ik met de Apliquick staafjes gedaan.


De vlaggetjes, die kan je ook al voorbereiden. Ik heb deze nu pas na het quilten erop vastgemaakt.
Teken de vlaggetjes over op een stofje met de frixion pen.
 Ik schreef de letters met een permanent stift. Je kan het ook borduren.
 Leg een tweede laag stof onderaan met de goede kant naar buiten . = averechts tegen elkaar.

Stik op de omtrek van de vlag en laat aan de bovenkant zeker een 1 cm extra naad.
Knip een klein beetje (2 mm) naast je stiklijn.
Strijk er over en de frixion lijnen zijn verdwenen.
Dan heb ik de bovenkant tweemaal 0,5 cm omgeplooid en tegen genaaid.
Het koordje is een perlé 5, laat een flink stukje hangen want daar kan je dan een strikje mee maken.


Zie zo, nu kunnen jullie weer wat verder?


Wauw, in tijden van crisis kent men zijn echte vrienden...
Daarom dankjewel voor  jullie berichtjes en medeleven...
Sommige groepjes hebben nu al in petto (en willen reserveren) om 8 u na elkaar te mogen komen handwerken?
Ze hebben elkaar zo gemist en zullen veel te vertellen hebben.


Tafelkleedjes geraken klaar als je in huis zit, en niet de deur uit kunt. En dan is de juf er niet om uit te leggen waar we nu exact moeten knippen om een rand af te werken...
Gelukkig is er Whatsapp  en kan ik soms op afstand iemand uit de nood helpen.

Of hoe doe je het nu weer om een bies aan een quilt te zetten? Waar moet ik snijden...


En ondertussen kreeg ik bericht van Judith, van Juud's quilts, rechter hand van Petra Prins in Zutphen dat de tentoonstelling verplaatst is naar de herfst.
Het is van woensdag 18 november tot en met vrijdag 20 november 2020.
Christopher Wilson Tate komt showen en tellen op woensdag en donderdag.
Beide dagen in de middag, start om half twee. Hij brengt 50 antieke quilts mee.

Allen daarheen zou ik zeggen, dan mogen we hopelijk al uit ons kot?

Tot binnenkort... voor alweer wat blijf in uw kot uitleg!
Dikke knuffel Carine

3 opmerkingen:

  1. Wederom een goeie blog met handige tips, mooi dat handdoekje en beertje, ik moet nog beginnen over te tekenen op doek heb al enkele dingetjes verzameld maar ik wacht tot ik definitief weet wat waar komt om te borduren en kan ik het goed overtekenen , inkleuren .....ik vind dat een super idee om langer dan 3 uur te naaien wij gaan veel moeten inhalen hoor. Super merci nog voor de handige tips en lieve groetjes. Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof idee van die witte doek Carine en inderdaad, goed dat er whatsapp en messenger bestaat. Bedankt voor de hulp!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat beertje en die witte handdoek. Ik moet er nog aan beginnen, maar komt goed hoor! Ik mis alléén de eerste uitleg hier. Ik kan niet verder naar beneden scrollen om de eerste les te zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie!
Deze zal binnenkort zichtbaar zijn op deze blog.