woensdag 25 september 2019

Op bezoek bij tante Maria.

Een tijdje geleden was ik samen met een vriendin op bezoek bij tante Maria, In een ver verleden heb ik ooit de monitricecursus kantklossen gevolgd in Brugge. Een opleiding van 3 jaar, een dag in de week. Ik werkte toen als opvoedster in een school in Poperinge en de internen mochten op woensdagnamiddag naar de kantschool als ontspanning. De meisjes mochten niet alleen daarnaartoe wandelen en ik ging mee als begeleiding. Maar ik was zo gefascineerd door de klosjes en de leuke tekeningen dat ik uiteindelijk overstag ging en  ik privé les kreeg van Zuster Marie Roos.
Zo stoomde ze me in één schooljaar klaar om naar Brugge te gaan om de monitricecursus te volgen.
We kregen er klassieke kant , beginnende van stropkant tot Binche ook wel toveressekant genoemd.
kantgeschiedenis, moderne kant, draden weven verven, lassen van kant, innaaien en ook allerlei borduurtechnieken.

Ondertussen zijn we zoveel jaar verder, mijn kussens en mijn gerief dat bezit ik nog maar de kant staat aan de kant...

Een van mijn klasgenoten woonde in Brugge en haar ouders hadden een kantwinkel. Dat is nu een restaurant geworden. De kantwinkels zijn enorm geslonken en ingepalmd door pralinewinkels denk ik.

 Neemt niet weg dat ik enorm bewondering heb voor de kant en toch wel eens naar de tante Maria mee wil om haar kunstwerken te bewonderen!
Tante Maria is ook zeer bedreven met naald en draad en in combinatie met allerlei handwerktechnieken verwerkt ze ook haar eigen kant. De rozen in de 'Blackworktechniek' maar dan niet in black maar in bordeaux kennen sommigen onder ons wel? De bloemetjes in de rechterbovenhoek zijn in frivolité gemaakt. Dat is nu eens de enige techniek dat ik niet leuk vind om te doen... ieder zijn eigen ding.

Een prachtige sjaal geklost... Myreschka, noem het op ze kan het allemaal!
Alles netjes opgeborgen in dozen... kinderen houden er niet zo van... Dat kennen we?
Bedankt Maria om het ons te laten zien! ik heb er van genoten.


Deze hieronder is ook wel bijzonder en gedurfd qua kleur. Bargello een geliefd patroontje onder ons cursistjes.

Nu voor ik het vergeet! Binnenkort is er weer tentoonstelling van de Belgische quiltvereniging.
Enige tijd geleden kreeg ik affiches en folders om uit te delen. Bij deze nog eens  

Gisteren kwam Rica op les en kijk eens wat ze bij had? Dat is zo wat tof en leuk als je een werk te zien krijgt die af is. 
Rica volgde niet de originele kleuren van de stof nog van de bloemetjes. 
proficiat!
Julia is aan de Beyerse bont geslagen terwijl Anita er eentje vond in de kringloopwinkel...

Punto  Antico, dat zijn we vorige keer gestart bij groep 2 en kijk eens hoe leuk het wordt?
Vandaag deden we verder in de vrije bee met een leuk tasje Gossip in the Garden, Country Meppie en van alles wat.
Nog een verloren vlinder voor Ali van Annie... en de bloemen van Rolandje in een vervolg stadium.
Heb ik deze al laten zien?
 Van ons Peggy ... binnenkort komen er terug applicatie lessen op verschillende wijzen.



Morgen do bee  en  volgende week komt er weer een blokje van Country Meppie aan in de Bobbinvergadering... die wordt zo stillaan opgeslorpt door misschien de nieuwe bom van Ellie's quiltplace... Of er komt een Kerstquilt aan van Dorry Van Osch?
Alle nieuws te lezen op de desbetreffende FB pagina's.


Winter Welcome QAL

Friendship Tree kerst quilt



komt goed hier al meer dan  1500 pagina vieuws op deze blog !
Ik ben er heel blij mee om af en toe een reactie te mogen lezen?

Creatieve groetjes juf Carine

4 opmerkingen:

  1. Amaai weer hele mooie dingen gezien gr.van anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig weer allemaal 😍😮👌

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie maar wanneer moeten we dat allemaal maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo’n mooie kunstwerken van tante Maria! En de bloemetjes van Rica zijn echt prachtig! Tja, tijd is voor ons allemaal een probleem, denk ik... dikke kussen, Lief

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie!
Deze zal binnenkort zichtbaar zijn op deze blog.